دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

بعد از چند سال، فیلمی از فیدل کاسترو در یک مکان عمومی منتشر شد. این فیلم کاسترو را در حال بازدید از یک مرکز تحقیقاتی نشان می‌دهد. از سال 2006 که کاسترو بخشی از اختیارات خود را به برادرش منتقل کرد، کمتر در انظار عمومی ظاهر شده است.

فیدل کاسترو

از سال 2006 که کاسترو بخشی از اختیارات خود را به برادرش منتقل کرد، کمتر در انظار عمومی ظاهر شده است.

فیدل کاسترو در سال 1926 به دنیا آمد و از 51 سال قبل هم رئیس کشور کوبا بوده است. پدر او یک زمین‌دار اسپانیایی بود که در کوبا زندگی می‌کرد. کاسترو در دانشگاه هاوانا در رشته حقوق تحصیل کرد و هم‌زمان وارد فعالیت‌های سیاسی شد. کاسترو و افرادش پس از چند دوره مبارزه و عضویت در گروه‌های مسلح، سرانجام در سال 1959 حکومت «فلوخنسیو باتیستا» را سرنگون کردند و دولت سوسیالیستی انقلابی به قدرت رسید. فرد دیگری که در این مبارزات با کاسترو همراه بود چه‌گوارا نام داشت که بعداً برای ادامه مبارزه به کشورهای دیگر امریکای جنوبی رفت و سرانجام کشته شد.

حکومت سوسیالیستی کوبا در ابتدا دشمن خاصی نداشت، ولی پس از مدتی در دوران جنگ سرد تنش‌هایی بین کوبا و امریکا شروع شد و کوبا هم روابط نزدیکی با شوروی برقرار کرد. پس از فروپاشی شوروی، کوبا نظام سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کرد و مستقل باقی ماند. از سال 1959 تاکنون کاسترو حاکم کوبا است و به جز افراد مسن، بسیاری از مردم این کشور در طول زندگی خود حاکم دیگری را ندیده‌اند. دولت کوبا ادعا می‌کند امریکا صدها بار برای ترور کاسترو تلاش کرده که هیچ‌کدام موفق نبوده است. شایعه مرگ کاسترو چندبار پخش شده، ولی او با توجه به سنش سلامت جسمی خوبی دارد

کد خبر 112860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز